Wednesday, November 3, 2010

Dunia penerbangan panggilan untuk perbaikan-screening kargo

Frankfurt, Jerman - Ketua Persatuan Pengangkutan Udara Antarabangsa mendesak kerajaan dan industri pada hari Selasa untuk secara cepat mengembangkan peralatan yang berkesan seperti mesin X-ray kontena besar ke paparan kargo yang membawa barang paling hawa.
Giovanni Bisignani berbicara beberapa hari selepas dua alat letupan dijumpai tersembunyi pesawat angkut sedang dilakukan oleh jet kargo menuju Amerika Syarikat.
Bisignani mengatakan teknologi untuk peralatan keselamatan seperti sudah ada, tetapi itu terlalu lama untuk meluluskan untuk menggunakan lapangan terbang.
"Tidak ada teknologi hari ini bahawa kerajaan telah disahkan ke skrin palet saiz standard dan item besar," kata Bisignani mesyuarat persatuan secara teratur dijadualkan pada keselamatan pesawat penumpang dan kargo. "Ada beberapa teknologi menjanjikan, tetapi mengambil terlalu lama untuk berpindah dari makmal ke lapangan terbang Kita harus. Mempercepat proses."
Pentadbiran Keselamatan Pengangkutan Amerika Syarikat kepala John Pistol, yang juga menghadiri persidangan tersebut, kata keseimbangan perlu dipukul untuk memastikan bahawa keperluan keselamatan yang dipertingkatkan untuk pengangkutan udara tidak mengganggu perdagangan global.
"Aliran perdagangan global merupakan kunci untuk pemulihan ekonomi," kata Pistol. "Keselamatan tidak dapat membawa perniagaan berhenti."
Dia mengatakan keselamatan penerbangan adalah tanggung jawab bersama kerana peristiwa terkini menunjukkan bahawa "ancaman berkembang secepat kita boleh mengembangkan langkah-langkah mitigation."
"Ini plot terbaru menggariskan dua mata," kata Pistol. "Salah satu yang kami menghadapi musuh ditentukan dan kreatif dengan desain inovatif dan penyembunyian IED (alat letupan improvisasi) Dan kedua bahawa kita mempunyai keperluan penting bagi saling pergantungan global dalam keselamatan penerbangan .."
Angkutan udara sering diangkut dalam kontena yang umumnya tidak dibongkar untuk menyemak kerana proses tersebut akan secara signifikan memperlambat perjalanan udara dan pergerakan barang.
Pada masa ini, lapangan terbang mengandalkan anjing, jejak pengesanan, dan pemeriksaan visual untuk menyemak kontena kargo udara paling tanpa harus membukanya. Skrining teknologi untuk menangani kontena besar - mirip dengan mesin penumpang X-ray dalam penggunaan umum - sedang diuji.
International Air Transport Association tidak menganggarkan berapa banyak dari mesin baru akan diperlukan untuk menyemak semua kargo yang diangkut oleh syarikat penerbangan di dunia. Sebuah mesin radiasi tunggal quality kemungkinan akan menelan kos $ 5 - $ 6 juta, menurut anggaran pengeluar '.
Bisignani mendesak kerajaan nasional untuk bahu sekurang-kurangnya sebahagian daripada kos berkembang pesat keselamatan penerbangan. Di Eropah ini ditanggung oleh lapangan terbang sendiri; di AS itu dibayar oleh kerajaan persekutuan.
"Saya tidak faham mengapa keselamatan di stadium bola sepak adalah tanggung jawab kerajaan, tetapi keselamatan penerbangan tidak," katanya, sambil menambah bahawa syarikat penerbangan tahun lalu di seluruh dunia membayar jumlah sebanyak $ 5.9 bilion untuk keselamatan.
Pekan lalu, dua alat letupan dijumpai di Dubai dan Inggeris tersembunyi dalam muatan yang dibawa oleh jet kargo. Para pegawai mengatakan bahawa tanpa tip-off dari pihak berkuasa di Saudi Arabia, bom mungkin belum dijumpai. Kedua-dua bom mel tersebut dipindahkan ke detonator yang digunakan teknologi sel telefon.
International Air Transport Association mempromosikan rancangan untuk memantau dan mempercepatkan pergerakan semua angkutan udara melalui penggunaan tag e-pengangkutan tunggal yang akan melakukan jauh dengan puluhan kertas atas setiap bekas angkut dengan menggantikan mereka dengan dokumen tunggal mirip dengan e-tiket yang digunakan oleh sebahagian besar penumpang penerbangan saat ini.
"Kami percaya bahawa sekarang saatnya untuk menghapuskan kertas dari sistem kargo ... hanya sebagai e-tiket menggantikan berjuta-juta tiket kertas," kata Bisignani, menambah bahawa sistem baru akan "membolehkan kita untuk menguruskan keselamatan kargo cerdas dan cekap tanpa kompromi pada kelajuan. "