Thursday, November 11, 2010

Dikembe Mutombo berdiri tinggi untuk amal

Punca Celeb menyoroti karya selebriti atas nama penyebab khusus. Minggu ini, kita berbicara dengan Dikembe Mutombo, lapan kali NBA All-Star dan yang baru dilantik sebagai duta besar NBA global, tentang pekerjaan amal di Afrika nya asli dan tempat lain. Lahir di ibukota Kinshasa, Congo, Mutombo datang ke Amerika Syarikat pada tahun 1987 pada biasiswa akademik untuk Georgetown University, di mana ia direkrut untuk bermain di pasukan bola keranjang lelaki. Sementara di sana, ia juga meraih gelar dalam linguistik dan diplomasi.
The Mutombo 7-kaki-2-inci direka oleh Denver Nuggets pada tahun 1991 dan menjadi salah satu yang paling NBA shot-blocker ditakuti-dalam 18 tahun kerjaya pro nya. Dia mengumumkan bersara daripada NBA pada akhir musim 2009.
Sebagai Legenda NBA dan duta UNICEF global, Mutombo tidak hanya terfokus pada permainan di mahkamah, tetapi juga mencurahkan waktu untuk sukarelawan. perkhidmatan-Nya termasuk bekerja dengan program Peduli NBA, terutama Basketball tanpa Borders. Mutombo juga mantan juru bicara badan bantuan antarabangsa CARE, dan bekerja rapat dengan Kempen Pemberantasan Polio untuk melindungi anak muda Afrika. Ia juga mempunyai yayasan sendiri, Dikembe Mutombo Foundation, yang berfungsi untuk meningkatkan kesihatan, pendidikan dan kualiti hidup bagi masyarakat Republik Demokratik Congo.
Pada bulan Mac, Mutombo dianugerahkan Laureus Sport untuk Good Award di Abu Dhabi sebagai pengiktirafan untuk karyanya di Congo melalui yayasannya. Penghargaan, yang diberikan kepada seseorang yang telah menggunakan kuasa sukan untuk mengubah dunia, disokong oleh Aabar Pelaburan PJSC.
Q: Bolehkah anda ceritakan sedikit tentang Bola Basket Tanpa Batas?
Mutombo: Basketball Without Borders adalah sebuah kem kepimpinan yang mengambil bola basket ke pelbagai tempat di seluruh dunia, ke Afrika, Eropah, Amerika dan Asia. Ini adalah kem yang membawa pemain dari berbagai benua untuk satu bandar yang telah ditetapkan sebagai kota tuan rumah. Kami telah pergi ke bandar yang berbeza setiap tahun. Kami membawa semua pemain terbaik dari berbagai negara, dan kami memberikan kesempatan negara untuk menghantar mungkin dua atau tiga pemain terbaik untuk kem.
Kami mempunyai anak-anak dan kami memberi makan mereka, kita memberi mereka seragam. Kami memberi mereka semua alat yang diperlukan bagi mereka untuk pergi ke negara asal mereka, setelah seminggu, untuk pergi dan menjadi pemimpin komuniti besar. Kami mengajar mereka kemahiran basket, yang merupakan keutamaan nombor satu kami di kem. Kami mengajar mereka segala yang mereka harus lakukan untuk menjadi pemain basket yang hebat.
iklan | iklan info



Yang paling penting adalah pendidikan. Itu sesuatu yang kita stres setiap hari selama kem. Walaupun waktu yang kita habiskan dengan mereka - hampir 12 jam sehari dari sarapan sampai makan malam - kita cuba untuk bercakap dengan kaum muda kita tentang betapa pentingnya pendidikan dalam hidup kita. Kami ingin mereka tahu bahawa ada masa dan masa yang akan datang ketika bola tidak akan berlalu lagi. Mereka akan perlu mencari tempat mereka dalam masyarakat dan untuk mencari nilai mereka sebagai manusia. Kami biarkan mereka tahu juga bahawa tidak semua orang dibuat untuk bermain basket profesional.
Klik di sini untuk kandungan yang berkaitan
Dikembe Mutombo berdiri tinggi untuk amal
Johnny Weir kasut untuk menyebabkan
Aasif Mandvi: Komik bantuan bagi Pakistan
amal rock 'n' Rock calo main balik kanser kulit
T: Bagaimana anda boleh menjadi duta global bagi NBA dan apa tanggung jawab anda?
Mutombo: Setelah menghabiskan lebih dari 17 tahun bermain untuk NBA, di musim panas, saya selalu kembali ke perkhidmatan masyarakat dan klinik basket yang berbeza. Ketika saya bersara, saya cuba untuk melihat apakah ada sesuatu yang sedia bagi saya untuk lakukan untuk kumpulan. Aku masuk untuk pertemuan dengan pesuruhjaya, dan selepas beberapa bulan mereka keluar dengan kedudukan yang mereka telah mencipta bagi saya untuk mewakili NBA pada peringkat global. Saya rasa banyak ada hubungannya dengan saya yang antarabangsa, dan berbicara banyak bahasa. Juga, saya telah bekerja dengan NBA untuk waktu yang sangat lama dan aku tahu semua orang di sini.
T: Bagaimana Menurut anda basket boleh membawa orang bersama-sama di negara-negara dunia ketiga?
Mutombo: Saya kira basket bisa berbuat banyak. Sukan menjadi hal pertama yang harus dilakukan ketika ada masalah, ketika ada perang, untuk membawa orang bersama-sama, untuk mencari jalan bagi keamanan. Banyak negara saat ini menggunakan sukan, terutama permainan bola basket, kerana tidak permainan anda boleh bermain sendiri. Anda perlu bermain dengan orang lain, anda perlu belajar tentang kemahiran dan nilai-nilai berkomunikasi dengan mereka. Saya fikir itu yang membawa keranjang. Ini seperti duduk di kelas, menjadi sebahagian daripada pasukan.
Lebih lanjut mengenai amal dan Filantropi
Kaya Amerika mengurangkan sumbangan amal
Amal memberikan oleh Amerika kaya turun lebih dari satu pertiga antara tahun 2007 dan 2009 sebagai kemelesetan AS terburuk dalam beberapa dekad memberikan tekanan pada sektor bukan keuntungan, menurut sebuah kajian yang dikeluarkan Selasa. Penuh cerita
KT Sullivan membawa Broadway untuk kaum muda
Pasangan memberikan diri $ 11.200.000 menang loteri
Dikembe Mutombo berdiri tinggi untuk amal
exec Makanan mengarah melawan kelaparan bukan untung
Saya senang dengan cara mereka menggunakan basket hari ini di seluruh dunia. Anda melihat contoh, seperti China, di mana kerajaan sedang membangun lebih dari 80.000 lapangan basket. Anda boleh melihat di India, di mana aku menuju pergi ke dedikasi dari beberapa lapangan basket, kami berfikir India adalah sempadan baru basket. Di Afrika, basket berkembang sangat, sangat cepat sekarang. Di Eropah dan Amerika Selatan, basket menjadi benar-benar popular.
T: anda menjalankan yayasan anda sendiri juga. Bolehkah anda ceritakan tentang pekerjaan yang anda lakukan dengan pondasi anda?
Mutombo: Oh, Tuhan! Kita akan berada di sini sepanjang hari jika saya cuba untuk menjelaskan segala sesuatu yang saya lakukan dengan yayasan. Aku menciptakan Dikembe Mutombo Foundation semula pada tahun 1997 untuk tujuan masuk dan memperbaiki keadaan hidup masyarakat saya di benua Afrika, khususnya di Republik Demokratik Congo di mana saya berasal. Out misi pertama adalah untuk pergi dan membina sebuah rumah sakit baru. misi berikutnya kami adalah untuk membina sebuah sekolah. Yang ketiga adalah untuk membina sebuah arena basket. Kami baru saja menyelesaikan misi pertama kami, yang adalah membina rumah sakit baru pertama di Republik Demokratik Congo dalam 45 tahun. Harganya lebih dari $ 30 juta, yang saya menyumbangkan lebih dari $ 20 juta. Saya pikir itu sukses besar, kami sangat bangga dan sangat bahagia tentang hal itu.
T: Anda juga terlibat dengan UNICEF. Dari semua organisasi yang anda terlibat dengan, apakah ada satu saat di mana anda telah bekerja sama dengan salah satu penyebab, di mana anda telah mempunyai "aha" saat mengapa anda melakukan apa yang anda lakukan, membantu orang?
Mutombo: Saat yang terus mendorong saya dan untuk mendorong saya - mengapa saya mencintai pekerjaan ini - adalah pekerjaan saya dengan anak-anak-anak. Aku suka anak-anak. Sebagai anak-anak, saya dibesarkan di sebuah negara miskin, dengan sebuah keluarga miskin yang tidak ada. Aku mencintai siapa saja yang bisa datang ke dalam hidup saya, dari luar, dan beri aku nasihat yang boleh membantu saya berjaya. Saya percaya bahawa ada ramai orang yang datang ke dalam hidup saya yang membuat saya Dikembe Mutombo. Mereka membuat saya yang saya hari ini.
Klik di sini untuk kandungan yang berkaitan
Cari Punca Celeb di Facebook
Ikuti Punca Celeb di Twitter
Aku senang untuk kembali, dan melihat melewati bahu saya, dan menjangkau begitu banyak anak-anak di seluruh dunia. Mungkin aku boleh menjangkau mungkin 2,000, atau mungkin hingga 10.000, atau 100.000 atau bahkan hanya 2.000, yang akan membuat saya senang. Itulah yang saya nikmati. Bekerja dengan UNICEF hanya sesuatu yang tidak boleh mengatakan tidak. Kita semua berusaha untuk menyelamatkan dunia. Anak-anak tenat di seluruh dunia, di Afrika, khususnya, di mana saya berasal. Lebih dari 1,3 juta kanak-kanak meninggal dunia pada tahun lepas dari malaria. Beberapa penyakit dapat disembuhkan, beberapa dari mereka dicegah. Saya cuba untuk menetapkan vaksinasi anak-anak kita sehingga masa depan umat manusia akan baik.
Kami tidak mahu menghancurkan umat manusia, kita ingin menyimpannya. Kami tidak ingin ada menjadi hari, ketika kita tidak di sini, ketika ada tidak akan ada lebih banyak orang yang hidup di bumi. Kami mempunyai pekerjaan kami sesuai untuk kita, dan itulah sebabnya saya suka bekerja dengan PBB, dan khususnya UNICEF, dan NBA. Pekerjaan yang saya lakukan adalah untuk masa depan permainan, dengan anak-anak-anak yang mungkin datang ke NBA. Saya suka bekerja dengan Dikembe Mutombo Foundation; kami cuba untuk menyimpan sebagai banyak anak dan perempuan di Afrika seperti yang kita dapat. Saya mencintai pekerjaan ini.